A mesura que s’apropen les festes nadalenques, molts nens i nenes demanaran telèfons mòbils o tauletes com a regal. Entenem la il·lusió de complaure’ls, però és un bon moment per reflexionar sobre si és realment adequat. Diversos estudis[1] i l’experiència de moltes famílies indiquen que l’ús prematur de telèfons i xarxes socials comporta problemes de salut mental, genera addició, facilita l’assetjament I l’accés a la pornografia i disminueix la concentració i rendiment acadèmic dels infants. Us animem a apostar per alternatives més adequades a la seva edat i a valorar la importància de la seva salut física, emocional i digital.

A quina edat cal donar mòbils i accés a xarxes socials?: Opinió de les altres famílies

El desembre passat, l’AFA de l’escola va realitzar una enquesta entre les famílies per conèixer les seves opinions sobre l’edat més adequada per introduir l’ús de telèfons mòbils i xarxes socials (veure informe complert). Hi van participar 127 famílies. Els resultats són clars: la majoria prefereix esperar fins als 16 anys per a totes dues coses.

El 43,1% de les famílies considera que els joves haurien d’esperar fins als 16 anys a tenir accés a les xarxes socials, mentre que un 22% pensa que l’edat ideal seria els 18 anys. Quan es tracta de donar accés a telèfons mòbils, el 42,1% de les famílies també indica els 16 anys com l’edat més adequada.

Cap a un pacte social i  la regulació dels mòbils: Un compromís per a la salut i la seguretat dels nostres fills

L’enquesta realitzada va posar de manifest un consens significatiu: el 80% de les famílies estan d’acord a formar part d’un pacte social per no donar telèfons mòbils als infants fins als 16 anys. A més, un aclaparador 88% considera que la Generalitat hauria de regular l’ús de telèfons mòbils tant en escoles de primària com de secundària. Aquesta postura no només reflecteix una preocupació col·lectiva, sinó també el compromís de la comunitat educativa per fomentar hàbits saludables en l’ús de la tecnologia.

Com a comissió digital de l’AFA, volem agrair la vostra participació i treballarem per fomentar l’educació digital adequada a cada etapa del creixement dels infants.

Continuarem escoltant les vostres opinions i promovent un ús conscient i segur de les noves tecnologies!

Comissió Digital de l’AFA de l’Escola Joan Miró


[1] Per a un resum complert de l’evidència, recomanem el llibre “La Generación Ansiosa” (2024) de Jonathan Haidt, Editorial Deusto.