Els grups de WhatsApp de classe tenen com a objectius principals, en primer lloc, facilitar la comunicació y fomentar la interacció y l’ajuda mútua entre les famílies de la classe i, en segon lloc, servir per a la comunicació urgent o de recordatori de l’AMPA o l’escola cap a les famílies.

Els grups de WhatsApp són propietat de qui en forma part i de l’empresa pròpia de WhatsApp. Totes les famílies de cada classe poden entrar i sortir del grup de WP lliurement sense que l’AMPA hi intervingui.

1 – ORIGEN DE MEMBRES DE CADA GRUP

  • Totes les persones membres del grup són pares, mares o les persones tutores legals de l’alumnat de la classe. No hi hauria d’haver persones alienes.

2 – ENVIAMENT DE MISSATGES AL GRUP  

  • Recomanem fer un ús prudent i responsable i només enviar informació important o rellevant per al grup.
  • Abans d’enviar un enllaç (link), confirma la veracitat de la informació i reflexiona sobre la seva importància per al grup. Si creus realment important o rellevant enviar l’enllaç, seria recomanable que ho fessis amb una breu descripció del que trobarem a l’obrir l’enllaç. També és important que et preparis per a possibles preguntes o comentaris sobre la informació o sobre el propi enllaç.
  • Cal evitar enviar alarmes innecessàries i generalitzacions. El que afecta a un infant o a una família no té perquè passar-li a la resta.
  • També cal defugir i evitar els missatges escombraria (spam): “mems”, fotografies, acudits, etc.; així com temes polítics o qüestions personals.  
  • Així mateix, hem d’evitar compartir notícies i missatges que no procedeixin de fonts contrastades o que ens arribin per mitjans dubtosos.

3 – RESPECTE ENTRE MEMBRES

  • Cal que en tot moment imperi el respecte entre membres del grup i no ens precipitem a l’hora de respondre o emetre opinions.

4 – CREACIÓ DE SUBGRUPS PER A TEMES CONCRETS (ANIVERSARIS, SOPARS…) 

  • És molt important consultar a cada persona abans d’afegir-les a qualsevol grup. És convenient assegurar-se que les persones hagin acceptat ser-hi. El seu permís o consentiment hauria de ser exprés.

Normalment les persones no solen queixar-se, però recomanem consultar-les. Per evitar equivoc, és molt recomanable crear el grup de WhatsApp i convidar a adherir-se amb un enllaç (link) esmentat una breu descripció de l’objectiu del grup.

Un cop finalitzat l’esdeveniment, recomanem desfer el grup eliminant-ne el contingut i els membres (això és responsabilitat de la persona que ha creat el subgrup)

5- OPINIONS I COMENTARIS

  • A part de les recomanacions del punt 2 (enviament de missatges), intenta sempre donar respostes el més clares i concises possible. Les emoticones ajuden a aportar emoció. Recomanem evitar expressions que depenen molt d’interpretacions, ja que per a la persona receptora, el missatge podria estar fora de to o mal interpretar-se, per falta d’informació prèvia o de context.

6 – CONFLICTES ENTRE ALUMNES

  • Els conflictes entre alumnes, sobretot quan el nostre infant hi està implicat, s’han de comunicar a la persona tutora de la classe per a que iniciï la resolució del conflicte o, si ja n’era coneixedora, ens informi de com s’ha resolt o s’està resolent.

Aquest criteri és el mateix tant per a conflictes en horari d’acollida, en horari escolar, en temps de migdia com en activitats extraescolars organitzades a l’escola.

7 – OPINIONS SOBRE L’EQUIP DOCENT

  • No és la via ni el lloc més adient per comentar la feina de l’equip docent.

L’equip de mestres i la direcció de l’escola estaran encantats de rebre tots els comentaris que tinguem sobre la seva feina. És millor ser proactiu i dirigir els comentaris al departament competent per agrair una acció o per solucionar la nostra queixa.

8 – DEMANAR AJUDA

  • És possible que en algun moment trobis necessari demanar ajuda al grup: la meva filla ha perdut una jaqueta blava a les extraescolars; demà han de portar esmorzar per a l’excursió? De què havien d’anar disfressats demà?  És totalment vàlid. A tothom ens pot passar. En aquest cas, intenta ser el més concret en la pregunta, espera la resposta d’alguna família i, si l’obtens, qui t’ha respòs agrairà que li agraeixis.

Si una família demana ajuda, hem d’intentar evitar respondre si no podem aportar informació: no ho sé; jo no l’he vist; jo tampoc…

9 – INFANTS JUGANT AMB EL NOSTRE MÒBIL

  • Tothom qui estem al grup de WP de classe tenint criatures més o menys petites. I segur que algun cop ens ha passat que, per accident, el nostre infant ha enviat missatges a algun dels nostres contactes o ha fet algun enviament massiu a tots els contactes del telèfon.

Tinguem cura si els nostres infants juguen habitualment amb el telèfon. Així mateix, si rebem un missatge, en privat o al grup, que sospitem que el pot haver enviat un alumne de classe amb el mòbil del pare o de la mare, abans de respondre amb indignació, valoreu, poseu en context, tingueu comprensió i aviseu al contacte de forma privada.

10 – SEGURETAT: SORTEJOS, CUPONS, REGALS

  • En cas de rebre d’un contacte o al grup de classe un missatge del tipus: “Fes clic aquí per a obtenir un súper descompte”, o “clica aquí i envia’m el codi de rebràs per SMS”, o “envia’m el teu número de compte i et faig un ingrés”NO FACIS CLIC ni enviïs res.

Si ha estat algun contacte del grup que ha enviat aquest tipus de missatge, sigues proactiu i avisa immediatament al contacte que el seu telèfon ha enviat un missatge de forma automàtica. Li podràs estar fent un gran favor.

11 – PRIVADESA

  • Recorda que les converses, fotos i vídeos enviades per WhatsApp són privades. Eviteu compartir fotos, vídeos o converses amb “pantallazos” amb opinions d’altres persones sense el degut consentiment. Si vols fer-ho has de sol·licitar autorització de la persona emissora i explicar-li on ho enviaràs.
  • Si una família puja una fotografia on surt l’infant d’una altra família i aquesta no vol que es difongui la imatge (encara que hagi signat el consentiment prèviament) pot demanar que s’esborri la imatge i la persona que l’ha penjat té l’obligació de fer-ho.

12 – CANVI DE NÚMERO DE TELÈFON

  • En cas de canviar de número de telèfon o de quedar-vos se sense telèfon, demaneu a un delegat de la vostra classe que exclogui el vostre antic número del grup de WP i que afegeixi el vostre número nou. També podràs avisar el grup del canvi de número. És important mantenir la informació actualitzada. Et proposem un exemple de missatge:

Hola, soc la Maria, la mare de la Jana. M’agradaria informar-vos que he canviat de número de telèfon. El meu número actual és el 699 999 999. El número antic, 622 222 222 el podeu esborrar de la vostra agenda. Gràcies.”

13 – EL MEU INFANT HA CANVIAT D’ESCOLA I HA DEIXAT EL JOAN MIRÓ

  • En cas de canvi d’escola, les famílies haurien de deixar el grup de WP de la classe. És important mantenir el llistat de membres actualitzat. Si no saps com deixar el grup et facilitem un missatge perquè ho puguis fer:

Hola famílies, el nostre fill Peter se’n va a una altra escola. Us desitjo el millor, hem gaudit moltíssim a la vostra companyia. Fins aviat!

WhatsApp és una eina molt potent i ens ajuda a mantenir-nos connectats amb persones amb similars preocupacions: projecte educatiu, entorn escola, horaris, berenars, extraescolars, objectes oblidats, festes, aniversaris… Aquestes persones, que en un moment donat ens poden treure d’un problema recordant una cosa important de l’agenda, o en un altre moment ens pot tocar nosaltres ser qui ha de donar un cop de mà.
Com a comunitat, aprofitem aquesta eina per construir bons llaços i no oblidem posar l’important al centre, que són els nostres infants.